De basis van zoekmachine advertenties (SEA).

SEA – korte definitie: Zoekmachine adverteren (SEA for Search Engine Advertising), is een onderdeel van zoekmachine marketing en daarmee een integraal onderdeel van online marketing . Adverteren op zoekmachines gebeurt via betaalde advertenties die meestal op de SERP’s worden weergegeven .

SEA: gedetailleerde uitleg

Website-eigenaren vertrouwen niet alleen op organische resultaten van zoekmachines om gebruikers en potentiële klanten te bereiken. Het is ook mogelijk om betaalde advertenties te gebruiken die op pagina’s met zoekresultaten kunnen worden weergegeven om aan de zoekcriteria en gebruikerskenmerken te voldoen. Hoewel de organische zoekresultaten kan worden verbeterd door zoekmachine optimalisatie technieken zoals zoekwoorden , betaalde advertenties worden geclassificeerd als search engine advertising en niet als zoekresultaten.

Om interactieve advertenties op zoekmachines te plaatsen, moeten website-exploitanten zich registreren bij een advertentienetwerk. Deze netwerken regelen de activering van advertenties en regelen ook hun prijzen, ontwerp en weergave. Een van de meest populaire netwerken is Google AdWords. Website-eigenaren gebruiken deze advertenties om voor een groter bereik naar hun website te zorgen en daarmee voor een betere respons op de gewenste zoekwoorden. Advertenties worden geactiveerd wanneer de gebruikersgegevens overeenkomen met de doelgroepgegevens die Google verzamelt. Om ervoor te zorgen dat de advertentie van een website-eigenaar waarschijnlijk relevante gebruikers en potentiële klanten bereikt, plaatst Google zoekmachine marketing advertenties boven (en onder) organische zoekresultaten, zodat ze duidelijk zichtbaar zijn.

Hoewel deze zoekmachine marketing advertenties door Google zijn getagd als advertenties, lijken ze sterk op organische zoekresultaten. De internetgebruiker zal dus meer advertenties in zoekmachines accepteren en eerder geneigd zijn erop te klikken, ook al is het van beperkte waarde.

Factoren die de zichtbaarheid en positie van advertenties beïnvloeden

Waar en hoe vaak een advertentie wordt weergegeven in de resultaten van zoekmachines, is afhankelijk van verschillende factoren. Google AdWords veilt zoals de meeste netwerken advertentieruimte voor elk zoekwoord. De winnaar is echter niet per se degene die de hoogste prijs biedt, maar moet degene zijn die bovendien ook de meest geschikte site voor het gewenste zoekwoord kan presenteren. Google berekent automatisch een “kwaliteitsscore” voor sites die betaalde advertenties gebruiken. Het netwerk controleert de relevantie van een site en hoe het de gewenste trefwoorden weergeeft, evenals de reacties van gebruikers van die site in het verleden. Hebben ze ervoor gekozen het domein te verlaten zonder verdere actie (wat een hoog bouncepercentage weerspiegelt en dus een gebrek aan interesse van internetgebruikers voor een pagina)? Hoe lang bleven gebruikers op de site (integendeel, een hoge bezoektijd toont de interesse van bezoekers)? Of heeft de website gebruikers overgehaald om te converteren? Google rangschikt de site op basis van deze factoren met een waarde tussen 1 (niet relevant voor het zoekwoord) en 10 (zeer relevant voor het zoekwoord).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *